GLAD PÅSK och ett altrat påskägg  

lördag 3 april 2010

Glad påsk på er alla pysslare!
Hoppas ni har en lika bra påsk som vi på Lilla Kortverkstan har.
Vi rustar inför en vecka med pysselsugna skollediga ungdomar - ni har väl inte missat att vi har påskpyssel för barn denna vecka på dagtid?

Jag har för första gången försökt mig på att altra ett påskägg och försökt att piffa till två "vanliga" påskägg.

För det altrade påskägget så finns det mesta att köpa i butiken - dock inte kycklingarna *ler*

Jag började med att måla insidan med äggskalsfärgad akrylfärg sedan så tog jag lila mönsterpapper och satte fast på utsidan - med väldigt mycket lim så blev pappret mjukt och bearbetningsbart - sedan började det roliga...
Blommor, pins, fjädrar och lite text till utsidan.
Blommor och några kycklingar till ena ägghalvan
och text, kycklingar och lite blommor till den andra ägghalvan.
Vi är sommarstugan och jag tänkte skänka min make och dotter varsitt ägg så kom jag ju på att jag inte har altrat ägg till dem - och inte heller hade jag med mig hela pysselverkstan med mig upp heller... Så ett alterntiv till att altra hela ägget var att pynta ett vanligt "grällt" påskägg med lite papper, distressmålade figurer och rosor........
Så jag tog blå cardstock och gjorde "inslagningsband" som jag lade runt ägget (för att hålla ihop det) och det blev även en rosett av det.
På det andra ägget blev det bara en midja av cardstock - en rund "tag" som jag distressade lite och satte fast. Och så en rosknopp....
Kanske inte lika snyggt eller roligt som det helaltrade ägget.. men rymmer MYCKET mera godis än det ialla fall....
Hoppas ni har en helt underbar påskafton ni med och att ni precis som jag finner ny inspiration och lust att pyssla...
Välkommen in i butiken!
// DT ina

AddThis Social Bookmark Button


Handgjord av INA